perjantai 18. huhtikuuta 2014

Women's state in Islam part 2



Sosiaalisesta näkökulmasta naisen asemaa voidaan tarkastella kolmessa osassa: 1) lapsena ja murrosikäisenä, 2)  aviovaimona sekä 3)  äitinä.
Ensimmäisessä osassa tarkastelen naisen asemaa lapsena ja murrosikäisenä. Islamia ennen ja sen alkuvaiheilla jotkut arabiheimot saattoivat hyväksyä tyttövauvojen surmaamisen, mutta pyhässä Koraanissa sanotaan suoraan tämän tavan olevan väärä, ja sitä pidetään muiden murhien veroisena rikoksena (Koraani, 81:8-9, 16:58-59). Profeetta Muhammed (saas) sanoi: Se, jolla on tytär ja joka ei hautaa häntä elävältä eikä loukkaa häntä eikä aseta poikansa etusijalle, hänet Jumala päästää paratiisiin.

Women's state can be viewed in three parts from the social point of view:
1) As a kid and as an adolescent, 2) as a wife  and, 3) as a mother.
source
In the first part, I am going to examine woman's state as a kid and as an adolescent. Before Islam and in the early stage of Islam, some Arabic tribes might have accepted girl babies murder, however according to the Holy Quran, it's wrong and it's a crime just like any other crime. (Quran 81:8-9, 16:58-59). Prophet Muhammed (pbuh) has said: The one, who has a daughter and doesn't bury her alive, doesn't hurt her nor gives his son the priority, is someone whom God let's in paradise.

                              
                                                                         

Toisessa osassa sosiaalista näkökulmaa käsittelen naisen oikeuksia aviovaimona. Islamissa avioliitto perustuu rakkauteen ja armeliaisuuteen. Islamin lain mukaan naista ei  saa pakottaa naimisiin, suostumus on oltava naiselta. Naisella on täysi oikeus mahriin eli myötäjäisiin, jotka aviomies antaa hänelle. Mahr sisältyy avioehtosopimukseen, joka tehdään kaikille naimisiin meneville. Mahr ei Islamissa ole todellinen eikä vertauskuvallinen maksu naisesta kuten joissain muissa kulttuureissa, vaan se on lahja, joka kuvastaa rakkautta ja kiintymystä. Tällä lahjalla nainen valmistautuu häihin. Avioelämän säännöt ovat islamissa selvät, ja ne takaavat kummallekin sukupuolelle yhtäläiset oikeudet ja velvollisuudet toisiaan kohtaan. ”Naisilla on sama oikeus miehiin nähden kuin miehillä heihin, kuten on kohtuullista; kuitenkin ovat miehet naisiin verrattuna korkeammassa asemassa”. (Koraani 2: 228). Tämä jae tarkoittaa sitä, että mies on perheen "johtaja". Se ei kuitenkaan tarkoita korkeampaa asemaa tai etuasemaa islamin lain kannalta.

source
In the second part of the social point of view I am going to examine woman's rights as a wife. The marriage in Islam is based on love and mercy. According to the Islamic law, women shouldn't be forced into marriage, she has to agree on the marriage. The woman has a full right to get a mahr (dowry in English) which her husband will give her. Mahr is part of the prenuptial agreement, which is done for everyone who's getting married. In Islam the mahr is not a payment, which the husband pays for the woman like some cultures, it's a gift, which reflects love and affection. With this gift, the woman gets ready for the wedding. Married life rules are clear in Islam, and they guarantee both genders equal rights and responsibilities towards each other. ''And due to the wives is similar to what is expected of them, according to what is reasonable. But the men have a degree over them [in responsibility and authority].'' (Quran 2: 228) This verse means, that the man is the leader of the family, not that men have a higher status nor a priority in the Islamic law.


                                                  
                                                                         


Kolmannessa osassa käsittelen naisen asemaa äitinä. Islamin arvojärjestyksessä vanhemmat asettuvat heti Jumalan jälkeen. ''Olemme myös määrännyt ihmisen pitämään huolta vanhemmistaan; hänen äitinsä on kantanut häntä äärimmäiseen uupumukseen saakka, ja hänen vieroittamisensa on kestänyt toista vuotta. Kiitä Minua ja molempia vanhempiasi. Minun luokseni on kaikkien palattava” ,(Koraani 31:14). Koraanissa on erityinen suositus, joka koskee äitien hyvää kohtelua.  Eräät kuuluisat Profeetta Mohammedin (saas) sanat : ”Paratiisi on äidin jalkojen juuressa”. Eräs mies kysyi Profeetta Mohammedilta (saas) ”Oi Jumalan sanansaattaja, kuka ihmisistä parhaiten ansaitsee hyvän seurani?”, Profeetta vastasi: : ”Äitisi”. Mies kysyi: ”Entä kuka muu?” Profeetta vastasi: ”Äitisi”. Silloin mies kysyi: ”Entä kuka muu?” Silloin Profeetta vastasi: ”Isäsi”. Islamin uskonto antaa vanhemmille  hyvin suuren aseman, ja varsinkin äidille.

source
In the third part of this text, I am going to examine woman's state as mother. According to the precedence in Islam, parents come right after God. ''And We have enjoined upon man [care] for his parents. His mother carried him, [increasing her] in weakness upon weakness, and his weaning is in two years. Be grateful to Me and to your parents; to Me is the [final] destination'' (Quran 31:14). There is a special preference in Quran, which concerns treating mothers well. One of the famous words said by the Prophet Muhammed (pbuh): ''Paradise lies at the feet of your mother''. A certain man asked the Prophet Muhammed (pbuh) ''Oh God's messenger, whom from humans deserves my company the most?'', the Prophet replied: ''Your mother''. The man asked ''And who else?''  the Prophet said ''your mother''. The man asked again ''And who else?'' the Prophet said ''your father''.. Islam gives the parents a very important status, specially  the mother.
           
                                                                       

Love/Rakkaudella
A.A



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti