torstai 1. toukokuuta 2014

Children speak honestly

Totuus tulee lasten suusta


Tässä tulee minun ja todella fiksun 2,5-vuotiaan pikkumiehen keskustelu:

Olin töissä päiväkodissa ja oli tullut aika lähteä lasten kanssa ulos. Tämä pikkupoika tuli kengät kainalossa luokseni pyytämään apua kenkien laittamisessa. Sanoin hänelle, että ota joko seinästä tukea tai minusta, jotta et kaadu. Hän otti olkapäästäni kiinni ja huomasi, ettei siitä olekaan tarpeeksi tukea. 

Minä: Ota tästä kiinni (osoitin samalla päätäni)
    - Hän katsoi pitkään ja oli ihan hiljaa vähän aikaa.
Poika: Otanko minä tosta kaulahuivista kiinni?
Minä: Kyllä ota vain siitä kiinni, se on huivi, mikä on minun päässäni.
Poika: Miksi sinulla on tämä päässä? (silitti samalla huivia)
Minä: Minun kuuluu laittaa tämä huivi päähän. Sitten kun sinä kasvat isoksi niin ymmärrät.
  - Poika katsoi minua pitkään ihanilla suurilla silmillään ja todella utelias ilme kasvoillaan.

Poika: Minun äidillä on myös pinkki huivi. 
 - En ehtinyt tähän väliin sanoa mitään, kun hän jatkoi sitten puhettaan hetken hiljaisuuden jälkeen.
Poika: Mutta minun äitini laittaa sitä hassusti kaulaan, ei hän osaa laittaa sitä näin päähän.

Vastaavanlaisia keskusteluja on ollut paljon pikkuisten kanssa. Jatkossa voisin kirjoitella lisää niistä :)

Here is a conversation between me and a really smart 2.5 years old little man.

I was at work and it was time to go out with the kids. This little boy came up to me with the shoes under his arm and asked for my help to put on the shoes. I told him to either stick to the wall and  me to ensure he will not fall down. He out his hand to my shoulder and noticed that it doesn't have a lot of support.

Me: Put your hand here (pointing at the same time my head)
    - He just looked for a long time and was quite silent for a short time.
Boy: Should I grab your neck scarf?
Me: Yes, please just grab it, it's a scarf which is in my head.
Boy: Why do you have this on your head? (stroking the scarf at the same time)
Me: I have decided to put this scarf in my head. When you grow up you will understand.
  - The boy looked at me for a long time with his lovely large eyes with a really curious look on his face.

Boy: My Mum also have a pink scarf.
 - I didn't had time to say anything when he then went on his speech after a moment of silence.
Boy: But my mother put it in her neck in a funny way, she doesn't know how to put it this way in her head.

I have had many similar discussions with the little ones. InshAllah, in the future, I could write more about them.

-HP

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti